Faldgruber i synstest af børn

  • Utilstrækkelig testmiljø: Testning i et rum med dårlig belysning eller forstyrrelser kan føre til unøjagtige resultater.
  • Forkert testafstand: Manglende vedligeholdelse af den passende testafstand kan forvrænge resultaterne og føre til falske positive eller negative resultater.
  • Forket valg af synstavle: der ikke er alderspassende, eller brug af diagrammer med ukendte symboler kan resultere i upålidelige resultater.
  • Manglende samarbejde: Børn kan ikke fuldt ud forstå testprocessen eller måske ikke samarbejde, hvilket fører til unøjagtige målinger.
  • Manglende korrektion for refraktive fejl: Manglende hensyntagen til refraktive fejl som nærsynethed eller langsynethed kan resultere i fejldiagnose eller undervurdering af synsnedsættelse.
  • Fejlbehæftet test af  begge øjne uafhængigt: Screening af begge øjne uafhængigt er afgørende for at identificere unilaterale synsproblemer, der ellers kan gå ubemærket hen.
  • At stole udelukkende på screeningsprøver: Screeningsprøver bør følges op med omfattende øjenundersøgelser af en øjenplejeprofessionel for at bekræfte resultater og identificere eventuelle underliggende problemer.