Faldgruber i synstest af børn

  • Utilstrækkelig testmiljø: Testning i et rum med dårlig belysning eller forstyrrelser kan føre til unøjagtige resultater.
  • Forkert testafstand: Manglende vedligeholdelse af den passende testafstand kan forvrænge resultaterne og føre til falske positive eller negative resultater.
  • Forket valg af synstavle: der ikke er alderspassende, eller brug af diagrammer med ukendte symboler kan resultere i upålidelige resultater.
  • Manglende samarbejde: Børn kan ikke fuldt ud forstå testprocessen eller måske ikke samarbejde, hvilket fører til unøjagtige målinger.
  • Manglende korrektion for refraktive fejl: Manglende hensyntagen til refraktive fejl som nærsynethed eller langsynethed kan resultere i fejldiagnose eller undervurdering af synsnedsættelse.
  • Fejlbehæftet test af  begge øjne uafhængigt: Screening af begge øjne uafhængigt er afgørende for at identificere unilaterale synsproblemer, der ellers kan gå ubemærket hen.
  • At stole udelukkende på screeningsprøver: Screeningsprøver bør følges op med omfattende øjenundersøgelser af en øjenplejeprofessionel for at bekræfte resultater og identificere eventuelle underliggende problemer.

To ud af tre børn med dårligt syn opdages ikke ved rutinetjek med den danske synstavle fra 1934.

Mange små børn har synsproblemer og burde have briller, men det opdages ikke ved test, ifølge Politiken. Børnehavebørn får tjekket synet årligt hos lægen, mens skolebørn testes af sundhedsplejersken. Alligevel undgår mange børn med nedsat syn at blive opdaget, viser en undersøgelse med knap 500 børn i alderen fire til syv år.

En væsentlig årsag er, at den mest udbredte synstavle i Danmark, Østerberg-tavlen fra 1934, ikke er effektiv nok, mener Lisbeth Sandfeld, overlæge på Roskilde Sygehus’ øjenafdeling. Østerberg-tavlen, som har en svane øverst, bruges ikke længere i andre lande. Den opdager kun omkring halvdelen af børn med synsproblemer ved korrekt brug, men i rutinetjek opdages kun hvert tredje barn.

En nyere tavle baseret på LogMAR-princippet kan derimod opdage 85 procent af børn med synsproblemer. Denne tavle bruger stregtegninger i stedet for udfyldte symboler, hvilket gør det lettere at skelne for børn med langsynethed.

Dårligt syn kan føre til koncentrationsbesvær og indlæringsvanskeligheder. Sundhedsplejerskernes formand, Susanne Rank Lücke, opfordrer kommuner til at erstatte Østerberg-tavlen. Sundhedsstyrelsen planlægger at ændre retningslinjerne og anbefaler allerede LogMAR-tavler til kommuner.